21 januari 2013

Hund

När jag är ute & går med min hund (hundar) & möter dig
så vill jag faktiskt inte att våra hundar ska
få mötas, leka, nosa & hälsa varje gång.
Speciellt inte när jag ser att du inte har en aning om
vad din hund sänder ut för signaler.

Och jag har inget som helst intresse av att våra hundar ska
få "göra upp" genom slagsmål.
Varför skulle de det?
Det här är faktiskt lek mellan Zingo & kompisen Pax:)

Någon gång är det helt okej med ett möte eller en lekstund
med en främmande hund, men det beror
på din hund och framför allt DIG!
Men det beror även på min hund.
Om jag ser stela ben på min hund, spänd nacke, rak svans
& öron som står rakt upp & väldigt korta mungupor.
 Då tänker inte jag släpp fram min hund till din.
Oavsett hur snäll din jycke är, för jag kan garantera att min
är INTE på lekhumör just då.
Och om du tittar närmare på din hund så ser du kanske
att den uppvisar samma kroppsspråk.

Sen har vi det här med raser också.
Bara för att jag har en Rottweiler i andra änden av kopplet
betyder inte det att den tänker attackera vare sig dig eller
din hund.
Hon har heller inga som helst planer på att flyga tvärs över
vägen & hugga ditt barn.

Men när min vackra, gyllenbruna Cocker Spaniel var ute
promenad var det tvärtom.
Jag fick ständigt säga åt folk att det INTE var okej att slänga
sig fram mot honom för att krama, klappa eller känna
på hans mjuka öron.
Han gillade helt enkelt inte folk.

 Och bara för att en hund är liten, väldigt liten, så tycker
inte jag att det är okej att den kommer farande lös.
Gör utfall mot mina hundar, skäller på mig eller hoppar på mig.
Under alla år jag haft hund har det definitvt
hänt oftare att jag & mina hundar fått värja
oss för dvärghundar som kommit farande än stora.

Jag & hundarna går ofta promenader med vänner & deras hundar,
vilket alla uppskattar. Men det sker under
kontroll!
Massa hundar, båda könen en å annan kastrerad, olika
åldrar, alla temperament & storlekar.

Och till sist!
Det spelar ingen roll hur snäll din hund är om personen
du möter är hundrädd.
Visa respekt & kalla in din hund eller
håll den kopplad!

Varje gång du möter någon!


Inga kommentarer: