10 december 2012

Appropå rasism

Idag kunde vi läsa att en skola i Laxå sagt åt en liten pojke att han ej fick
gå i det traditionella Luciatåget klädd till pepparkaka.
Det kunde finnas några som tog illa upp....
Det blev totalstorm på sociala medier, även jag lade upp en länk till
artikeln för jag tyckte det var så idiotiskt.

Men det som gör mig rädd, arg & ledsen är att så många vänder detta mot invandrare!
Det är inte DE som tagit det här beslutet.
Samma sak med att det ej sjungs nationalsången på skolavslutningar
(vilket jag förövrigt aldrig vad med om att vi gjorde eller ens diskuterade)
Det är INTE invandrare som kämpat fram det.
De är däremot väldigt förvånade över att vi ej visar mer aktning för vårt land
och är mer patriotiska!

Vänd all er ilska & upprördhet mot de som bestämmer istället.
Ta kontakt med er kommun, skolledning eller landsting.
Där sitter personerna som tar dessa beslut.
Och jag kan garantera att väldigt, väldigt få av dem har utländsk bakgrund!

Ta upp kampen mot segregationen.
Vi måste förkorta asylsökningstiden. 
För så länge du inte fått asyl, får du inget jobb.
Inom flertalet kommuner får du inte ens svenskaundervisning om 
din asylansökan inte är färdigbehandlad.

Ofta hör man klagomål på invandrare pratar på sitt modersmål med varandra.
Att de tillämpar sin religion & sina traditioner.
Tänk då efter hur du skulle göra om du blev tvungen att lämna ditt hemland.
Skulle du endast tala det nya språket?
Skulle inte du vilja ge dina barn möjligheten att bli tvåspråkiga, det gamla + det nya hemlandets?
Skulle du verkligen sluta fira jul, påsk, nyår & midsommar?
Många gnäller över att: Kommer en kommer snart hela släkten efter!!
Om jag var tvungen att fly, då skulle jag också vilja
att hela min familj fanns hos mig.
Min man, mina barn, min mamma, mina systrar & deras familjer.

Tänk efter hur det skulle kännas att få glåpord kastat bakom din rygg av människor
du aldrig träffat. Endast baserat på din hudfärg, hur du ser ut.
Jag har aldrig drabbats av just det. Men har vid flera tillfällen
fått höra kommentarer om hur jag ser ut pga min övervikt.
Jag blir fruktansvärt illa berörd, ledsen & sårad av det. 
Men till min fördel kan sägas att jag KAN ändra på mitt utseende.
Är du född mörkhyad eller med ett annat utseende som visar att du
inte är 100% svensk (vilket det finns otroligt få som är) så kan du
faktiskt inte göra någonting åt det.

JA! Jag vet att det finns mindre trevliga invandrare också. Att det finns såna som 
rasister. Men varför dra alla över en kam?
Alla finnar dricker inte Koskenkorva & går runt med kniv.
Alla Romer stjäl inte.
Alla italienare är inte maffiamedlemmar.

Och angående deras religionsutövning!
Vi har lagstadgad religionsfrihet i vårt land, tror lagen trädde i kraft runt 1950.

Våga se människan du möter istället för att endast se hudfärgen.

Jag är stolt över mitt land. Trots att jag har invandrarbakgrund i form av
Valloner långt bakom mig & är gift med en andra generationens invandrare
(fick dock höra av en liten nynasse en gång att han räknades inte som det eftersom 
han är bördig från Tyskland???? Häng med på den logiken den som kan)

Jag har gått i otaliga Luciatåg (som är en härlig blandning av gammal
folktro & firandet av katolska helgon)
Jag firar jul (som inte bara ska fira Jesus födelse utan även har inslag av firandet av en Persisk
solgud & blot från vår egna fornnordiska tro)
Och midsommar såklart (en salig blandning av kristendom & hedonism)

Klicka gärna på den här länken: Hur känns det?
Läs, lyssna & fundera.
Kram

 

 

Inga kommentarer: